Multitronic

Multitronic CVT Audi

Multitronic CVT Audi

Multitronic CVT Audi is een CVT ontwikkeld door Audi en LuK, op de markt gebracht in 2000. De Multitronic lijkt sterk op het type duwband-CVT maar maakt gebruik van een uniek overbrengingsmedium. In plaats van een rubberen band of een metalen duwband, zoals we van andere CVT versnellingsbakken kennen, gebruikt de Multitronic een speciaal ontwikkelde ketting. Dit werd gedaan omdat de minimale omtrek van de duwband beperkt is. De ketting kan over een kleinere relatieve diameter lopen dan een duwband, zodat de verhouding tussen minimale en maximale overbrengingsverhouding beduidend groter is dan bij een duwband-CVT. De ketting is opgebouwd uit lamellen en uit twee delen bestaande aspennen. De multitronic wordt aangedreven via meervoudige natte koppelingen voor de voor- en achteruit en de overbrengingsverhouding wordt elektronisch-hydraulisch geregeld.

De ketting zit bevestigd tussen twee poelies die samengedrukt kunnen worden. Hierdoor varieert steeds de overbrenging via de ketting van de poelies. Als de auto gaat rijden wordt de kracht van de motor naar de ene poelie gestuurd waarna de ketting de kracht overbrengt naar de tweede poelie. Als de auto optrekt wordt de ene poelie samengeknepen waardoor de ketting verder van de as komt te liggen en de tweede poelie sneller gaat draaien wat resulteert in optrekken van de auto. De regeleenheid berekent de ideale instelling aan de hand van vele factoren zoals de snelheid, motortoerental, vermogen, en wordt ook beïnvloed door input van de bestuurder zoals de stand van het gaspedaal, de sportstand en het gebruik van de kick down. Bij een constante snelheid zal er voor een toerental gekozen worden waarbij het verbruik zo laag mogelijk is. Bij stevig optrekken wordt gekozen voor het toerental waarbij het maximale koppel van de motor beschikbaar is, en als de bestuurder een kick-down geeft (gaspedaal vol intrappen) zal het toerental van de motor naar het gebied met maximaal vermogen oplopen, zodat de auto sneller zal accelereren. Doordat er niet daadwerkelijk geschakeld wordt blijft het toerental en de belasting van de motor veel stabieler vergeleken met handschakeling en conventionele automaten, wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

Naast de volautomaat is er met een Multitronic de mogelijkheid om voorgeprogrammeerde versnellingen te kiezen. Bij elke gesimuleerde trap worden de poelies iets verder samengeknepen zodat het effect van conventioneel schakelen wordt geïmiteerd.

De Multitronic verscheen als eerst in de Audi A6, later volgde ook de A4 en de A8. Alleen voorwiel aangedreven Audi’s met langs geplaatste motoren kunnen uitgerust zijn met een Multitronic.

Audi is in 2014 gestopt met de productie van de Multitronic, mede door de veelvoorkomende problemen en de opkomst van de nieuwere DSG versnellingsbakken.